Foto: Helena Laukkanen 2019. All rights reserved the artist.
Bilderna visar olika delar av installationen. Andra uppifrån
till vänster visar ett verk som heter Alter ego, den består av
jag-ord uppträdda på tråd och skapar en linje på 450 cm.
Foto: Helena Laukkanen 2019. All rights reserved the artist.
Bilderna visar olika delar av installationen. Andra uppifrån
till vänster visar ett verk som heter Alter ego, den består av
jag-ord uppträdda på tråd och skapar en linje på 450 cm.
1998 hade jag skaffat ny ateljé i Umeå efter avslutad utbildning på Umeå konsthögskola. Livet var i ett skede av omstart med allt vad det innebär att starta en karriär som konstnär efter fem års trygg tillvaro med studiekamrater och skolschema. Jag satt i en källarateljé på Skolgatan och var mest förvirrad första sommaren. Jag fick ett samtal från min kollega och vän Gerd Aurell som frågade hur det gick för mig. Jag blev som en ordspruta och berättade ingående om allt nytt och alla mina visioner och farhågor. Efteråt på kvällen frågade min blivande make hur det var med Gerd. Jag blev alldeles kall inombords, det hade jag glömt att fråga! jag kände mig självisk och vedervärdig och detta höll i sig flera dagar. Jag satt där i ateljén och skämdes och ångrade mig bittert. Jag bläddrade i en bok och jag såg orden fladdra förbi…. jag, jag, jag…/
Utan att först tänka speciellt mycket klippte jag ut orden, enbart jag-orden. Det kändes renande och som en skön självspäkelse. Efter några dagar formulerades en tanke på att detta kanske kunde bli mitt nästa konstprojekt. Jag ville prova och se vad detta skulle leda till.
Till en början provade jag fram olika sätt och metoder. Orden klipptes ut och fyllde en kopp, sidorna som blev kvar slängde jag i en pappkartong. Allt eftersom antalet böcker växte insåg jag att det var inte de små papperslapparna som var viktiga utan helheten. Alla delar och restprodukter var lika viktiga. Jag började bunta ihop böckerna och valde tidigt att avlägsna omslagen då det riskerade att bli viktigt vilka böcker jag valde. Jag valde böcker från min egen bokhylla som jag har någon slags relation till. Där finns allt från ungdomsböcker som Grottbjörnens folk till poetiska verk av bl.a. Dan Andersson med flera.
Efter hand har jag bytt motivation till varför jag fortsätter. Under dessa tio år som jag har aktivt klippt i böcker har det handlat om både bestraffning, alkemisk rening, maniskhet, meditation till trygghet och nyttig egoism. De olika infallsvinklarna finns att hitta i de olika komponenterna i installationen Avtryck. Där finns saltkonserverade böcker, skisser till större sfärer, collage, mm. I detta konstverk får alla tio åren rymmas och bilda en helhet.
Avtryck 1999-2009
Verket har visats som en installation med den svarta sekretären på MMoMA (Moscow Museum of Modern Art), Teatergalleriet i Uppsala och på Medicinhistoriska museet i Uppsala.
Inköpt av Uppsala konstmuseum 2019.